laatste weken!

3 juli 2017 - Maafushi, Maldiven

Na Sigirya ben ik de hillcountry in gegaan en wat is het daar prachtig! Eerst ben ik naar Kandy gegaan omdat dat heel erg werd aangeraden, maar Kandy is mijn minst favoriete stad. Het is super druk en super duur en totaal geen goede plek om mensen te ontmoeten. Ik heb die dag een beetje door de stad rond gedwaald en blijkbaar heb ik zo'n verdwaalde blik dat letterlijk elke local me overal mee hielp, lekker handig! Ik ben uiteindelijk naar de Kandy dancers geweest, waar ze traditionele dansen doen en ook vuurdansen, en daarna naar de tempel of the tooth, waar naar zeggen de heilige tand van buddha ligt. De volgende dag heb ik de trein genomen naar Nuwara Eliya. Ze zeggen dat dit de mooiste treintrack van de wereld is en ik kan ze zeker niet ongelijk geven. Je rijdt tussen prachtige bergen vol met theeplantages en het uitzicht is waanzinnig. In Nuwara Eliya aangekomen vertelden alle locals me dat er geen bussen gingen en dat ik een taxi moest nemen. Een ding wat ik hier echt heb geleerd is gebruik je gezonde verstand hiermee en vraag het aan locals die geen taxi of tuktukdrivers zijn, want die liegen altijd tegen je. Maar aangezien ik het ijskoud had daar (het was 15 graden) en er een man met een smoesje kwam dat hij toch richtig de stad ging en me een goede prijs aanbood had ik dat toch maar gedaan. Vervolgens was hij er erg van onder de indruk dat ik al 2 maanden in Sri Lanka was en was hierdoor ervan overtuigd om me een rondleiding te moeten geven naar alle uitzichtpunten en watervallen. Aangezien ik hem een beetje eng vond worden heb ik dit maar niet gedaan, maar het heeft me wel een gratis taxi ritje opgeleverd!
Nuwara Eliya is het hoogste dorp van Sri Lanka en oorspronkelijk opgericht door de Britten wat je nog wel kan zien. In mijn hostel heb ik een Engels koppel ontmoet en daarmee uiteten geweest. De volgende dag zijn we naar Horton Plains geweest, een national park. Hier hebben we een wandeling gemaakt van 10km tussen de bergen en het was echt prachtig. We hadden erg geluk met het weer waardoor we heel goed uitzicht hadden. Vervolgens ging het Engelse koppel al naar Ella, maar omdat ik nog naar een theeplantage wilde besloot ik later te gaan. De rondleiding door de theefabriek was het achteraf niet echt waard om voor te blijven. Het wad maar 15 minuten en niemand was aan het werk, maar wel een kop thee gekregen aan het einde!
Daarna was het weer tijd om de mooiste treinreis van de wereld te maken, door naar Ella. In Ella had ik een hostel die vrij ver buiten het dorpje lag, je moest een lange slingerweg omhoog naar de bergen, maar het was echt geweldig. Het uitzicht was heel mooi en er stonden overal tenten waar iedereen in sliep. De eerste nacht sliep ik op een matras ergens op de grond omdat er geen plek meer was, maar de volgende nachten had ik 3 persoonstent voor mij alleen met uitzicht op de zonsopgang! Na een paar dagen in Ella kwam ook nog een meisje die ik kende van vrijwilligerswerk dus dat was wel gezellig. Ik ging vooral veel om met het koppel uit Engeland, dat meisje van vrijwilligerswerk en twee jongens uit Canada. De eerste dag zijn we naar de secret waterfalls geweest, waar je lekker in de watervallen kon zwemmen. De dagen erna hadden we scooters gehuurd en naar een andere waterval gereden. Vervolgens wilden we de Ella rock beklimmen, tot we hoorde dat het 6 uur duurde. De dag erna zijn we naar een andere berg geweest waar je helemaal omhoog kon met de tuktuk en scooter. Het uitzicht was alweer echt prachtig en hier hadden we onze hangmatten opgehangen en lekker gaan chillen. Blijkbaar heette deze berg de berg van de bijen en we kwamen er al snel achter waarom. Er kwam namelijk uit het niets een hele zwerm bijen aanzetten die letterlijk de hele lucht zwart kleurden. Gelukkig deden ze niks en konden we weer verder chillen. Daarna begon het opeens 5 meter verderop te regenen en bij ons nog niet, helaas duurde dat niet lang en barstte het bij ons ook los. Na een tijdje geschuild te hebben onder de hangmatten, die blauw afgaven waardoor we helemaal blauw waren, kwamen we erachter dat het geen korte bui was en gingen we maar terug. De berg waar we waren was zo mooi dat het ons wel gaaf leek om daar te kamperen. Na wat geregel vertrokken we, twee jongens uit Singapore en een Duitse, Engelse en Australische jongen, met de tenten in de tuktuk naar de plek. Toen we er bijna waren hoorde we hele luide muziek en het werd steeds luider naarmate we dichterbij kwamen. Wat bleek is dat deze plek ook populair was onder de locals die hier een feestje aan het vieren waren. Ze hadden een mega grote box en heel veel drank en waren helemaal aan het los gaan. Dat wij er waren vonden ze natuurlijk helemaal geweldig en we waren al snel het middelpunt van het feestje. Ze vonden mij, als enige meisje, ook redelijk interessant wat leidde tot 1000 selfies. Het werd toch een beetje vervelend dus we besloten een rustigere plek op te zoeken. Gelukkig hadden we snel onze tent op gezet en een kampvuur gemaakt. De twee jongens uit Singapore maakte letterlijk overal foto's van, ze hadden zelfs een drone! De foto's waren wel heel gaaf maar ze hebben er de hele avond over gedaan haha.
De volgende dag moest ik er toch echt aan geloven en ben ik de Ella rock gaan beklimmen. Echter deden we er maar 2,5 uur over in plaats van 6, maar vermoeiend was het wel. De volgende dag gingen we naar de theeplantage van de enige echte Thomas Lipton, die we allemaal kennen van de Lipton thee. Een van de jongens had zijn eigen tuktuk gehuurd waarmee we op een enorm stijl slingerweggetje naar boven gingen. Maar zoals met elk uitzichtpunt is het niet slim om midden op de dag te gaan omdat het dan te bewolkt is. We reden dus letterlijk midden in een wolk, maar het was zo cool. Eenmaal boven waren we boven de wolken beland en het uitzicht dat we hadden was heel mooi. Na een paar minuten wachten, wat niet zo erg was want er waren heel veel lieve puppy's en lekkere thee, trok het helemaal open. Ik denk dat dit het mooiste uitzicht was dat ik gezien heb in Sri Lanka! Na een week in Ella was het dan toch weer tijd om door te gaan. De eigenaar van het hostel vond het zelfs jammer dat ik weg ging. Alleen had ik alle bestemmingen in Sri Lanka zowat al gehad en had ik ook niet zoveel zin meer om alleen te reizen, dus ging ik terug naar Arugam Bay. Het meisje van vrijwilligerswerk was daar ook en twee andere meisjes van vrijwilligerswerk ook een paar dagen en op het laatst kwam het koppel uit Engeland ook nog! In Arugam Bay heb ik verder niet veel gedaan behalve met puppy's geknuffeld op het strand overdag en in de avond naar een feest. Ook zijn we een keer om 6 uur 's ochtends op gestaan om te gaan surfen. Het opstaan ging makkelijk, alleen de golfen pakken was toch wat moeilijker. We gaven het maar de schuld aan de sterke stroming die de verkeerde kant op stond.
Na een weekje in Arugam Bay moest ik weer de nachtbus nemen naar Colombo. Dit ging gelukkig beter dan de heenreis en ik kwam veilig aan bij mijn hostel. Ik heb nog een dag een beetje in Colombo rondgelopen, maar de stad is te druk dus niet echt leuk.
Mijn laatste avontuur kon beginnen: op naar de Malediven! De vlucht was maar 1,5 uur en alles verliep heel soepel. Op het vliegveld aangekomen voel je je toch wel een beetje een buitenstaander met alle koppels en gezinnen die opgehaald werden in privé speedboot en watervliegtuigen en ik met mijn backpack lekker de local ferry nam. Ik hoopte stiekem nog dat ik me naam op een van de honderden bordjes zag maar helaas. Wel werd me aangeboden om mee te gaan met de speedboot voor 20 dollar, maar ja budgetreiziger he. De ferry van het vliegveld naar Male ging redelijk snel, alleen op Male moest ik 6 uur wachten voor de ferry naar Maafushi. Ik heb die 6 uur maar doorgebracht in een soort van MacDonalds met veel spijt dat ik de speedboot niet genomen had. Ook was het even flink wennen dat niet iedereen zo aardig is als op Sri Lanka. Toen ik eenmaal op de ferry zat en de dolfijnen mee zag zwemmen werd ik alweer wat vrolijker. Na 1,5 op Maafushi aangekomen kwam ik erachter dat ik eigenlijk geen idee had waar mijn hotel zat en ook geen internet had. Gelukkig had het hotel al verwacht dat ik met de ferry zou komen en kwam er snel iemand naar me toe toen ik verdwaald om me heen stond te kijken. Het hotel is vrij basic, maar mijn kamer is wel heel schoon met een tweepersoonsbed voor mij alleen! Het eiland zelf is niet prachtig, maar de zee wel! Het is zo blauw en zo helder. Ook hier is het toch een beetje vreemd om alleen uiteten te gaan terwijl er allemaal gezinnen en koppels om je heen zitten, maar het voordeel is dat ik elke dag pizza zou kunnen eten zonder dat iemand het ooit te weten komt. De eerste dag heb ik aan het strand doorgebracht, maar omdat het hier vrij streng islamitisch is heb je maar een klein stukje "bikini beach". Dat neemt gelukkig niet weg dat het nog steeds heel mooi is. In de avond heb ik een romantisch diner bij kaarslicht gehouden met mezelf op het strand. Vandaag heb ik mijn eerste duik gemaakt en het was nóg mooier dan in Sri Lanka. Helaas heb ik nog geen haaien gezien omdat ik mijn eerste duik in de Atoll moest maken, maar morgen staat er nog een duik op de planning! Ook heb ik al een dag snorkelen gepland met hopelijk schildpadden, haaien en roggen. Alleen het nadeel is dat alles hier vrij duur is en mijn geld nu heel bijna op is. Gelukkig mag ik als ik thuis ben (over 6 dagen!!!) weer lekker gaan werken! Dit was mijn laatste blog van mijn reis, dus als je verder wil weten hoe het hier is mail/app maar of wacht je een weekje! :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    3 juli 2017
    Zo fijn weer wat verhalen gehoord te hebben, maar nu wordt het wel tijd om weer naar huis te komen: we missen je!
  2. Oma Greetje.:
    4 juli 2017
    Wat leuk, toch nog een laatste blog, heb er van genoten. Verder wens ik je een hele goede terug reis, want ook ik verlang er naar om je weer te zien. Kom maar gauw even langs, dat werken kan wel even wachten.
    Liefs en kusjes, oma Greetje.