Trincomalee, Anuradhapura en Sigiriya

14 juni 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

Eenmaal in Trincomalee aangekomen kwamen we erachter dat het toch best lastig was om een goedkoop hotel voor 6 mensen te vinden. Nadat we een hele tijd hadden rondgedwaald kwamen we toevallig langs een heel mooi hotel wat er heel luxe uitzag. We waren er toch wel nieuwsgierig van geworden en waren even gaan informeren naar de prijs. Toen we het super luxe zwembad erbij zagen waren we verkocht. Het was dus wel een wat duurder hotel (19eu per nacht), maar het was het zeker waard voor een nachtje. Uiteindelijk zijn we er drie nachten gebleven omdat het zo chill was. De eerste dag in Trincomalee hebben we met z'n allen doorgebracht bij het zwembad en de dagen erna begon in dan eindelijk met m'n PADI. Mijn eerste dag van mijn PADI was vrij saai, de hele dag films kijken over alle informatie van duiken en op het eind een toets maken. Door alle hitte en omdat ik het niet echt meer gewend ben om te leren ging het niet super, maar ik heb het toch met gemak gehaald (dat zegt denk ik meer wat over die toets dan over mij). De dag erna begon ik dan eindelijk met duiken! Eerst moest ik een "pooldive" doen, maar aangezien er geen zwembad was werd dit een duik in de zee. Gelukkig had ik totaal geen moeite met het onderwater ademen en pikte ik alle stof vrij snel op. Doordat het zo goed ging heb ik die dag al gelijk 2 duiken gemaakt. Het duiken is zo geweldig, het is net alsof je in een heel groot aquarium zwemt. Tussen het duiken door moest ik wel een paar oefeningen doen zoals m'n duikbril af doen en wisselen van ademding. Ondanks dat het heel onnatuurlijk voelt ging dit ook allemaal prima dus ik mocht de volgende dag mijn laatste twee duiken doen. Toen heb ik een duik gemaakt van 16 meter en een van 12 meter van beiden ongeveer 50 minuten en het was echt zo mooi onderwater. Zo veel verschillende vissen en prachtig koraal. Daarna had ik dan mijn PADI en nu moet ik helaas tot op de Malediven wachten voor mijn volgende duik!
Na Trincomalee zijn we allemaal een beetje een andere kant op gegaan en besloot ik om even weer een paar dagen alleen te gaan reizen. Ik ben alleen naar Anuradhapura gegaan en het is zo bizar hoe vriendelijk de mensen hier in Sri Lanka zijn. Het begon met de tuktukdriver die mij zijn nummer gaf voor als ik iets niet kon vinden of verdwaald was dat ik informatie kon vragen. Daarna was er een hele lieve vrouw naast me in de bus die al haar chips met me deelde. Vervolgens was er een man die helemaal met me mee liep naar de goede bushalte terwijl hij compleet de andere kant op moest en vervolgens een paar vrouwen die hun plek met me wisselde omdat er een enge dronken man naast me kwam zitten.
Toen ik in mijn hotel in Anuradhapura aan was gekomen was ik best moe en het was al beetje laat dus ben ik maar bij een local restaurantje gaan eten. Er zat een man tegenover me die me letterlijk de hele tijd heeft aangestaard terwijl ik aan het eten was en iedereen deed zo zijn best om me te helpen. De volgende dag was ik vroeg opgestaan om de oude stad te gaan bekijken. Ze zeiden dat omdat het een festival is nu, het zo druk kan zijn dat je niet hoeft te betalen. Maar ik was natuurlijk niet op mijn scherpst in de ochtend en fietste langs de ticketverkoop waardoor ik 25 dollar moest betalen. Dat was wel even een minpuntje, maar de stad maakte het al snel goed. Het was echt prachtig. Gelukkig moest ik ook wel een paar keer m'n ticket laten zien dus ik had het niet voor niks betaald. Aangezien ik alleen was werd ik de hele tijd aangesproken door locals. In het begin is het wel leuk maar eind van de ochtend was ik er helemaal klaar mee, dus ik besloot naar mijn volgende bestemming te gaan: Sigirya. Na wat tips heb ik een hostel gekozen en het is echt geweldig. Je slaapt op een soort dakterras waar random bedden staan en ook een paar bedden aan touwen hangen en je eet altijd met z'n allen aan een lange tafel. De dag erna was ik met twee andere Nederlandse meisjes (zo veel Nederlanders!!!) en een Duits meisje naar de cave tempels in Dambulla gegaan. Dit zijn tempels gebouwd in een berg met heel veel buddha beelden en andere mooie beelden. Het is vooral heel interessant om te bedenken hoe ze die tempel daar ooit gebouwd hebben. Onder aan de berg was de golden tempel waar een heel groot goudgekleurd beeld van buddha staat. Daarna zijn we nog naar een fruitmarket geweest. Alleen was dit een markt waar je alles in grote hoeveelheden moest kopen, maar wel leuk om te zien. Vandaag moest ik om 4 uur 's ochtends opstaan om naar de zonsopgang te gaan kijken op een berg. Ik was met een ander stel en we hadden scooters gehuurd. Omdat het om 4 uur natuurlijk nog pikdonker is was het best een beetje eng om scooter te rijden op de niet verlichtte paden, maar we zijn er heelhuids gekomen! In het begin van onze tocht waren we heel vaak de verkeerde trappen op geklommen waardoor we telkens verdwaalden. Omdat we een beetje bang waren dat we daardoor de zonsopgang zouden missen hebben we onze tocht naar boven in 15 minuten gedaan, terwijl je er normaal 30 minuten over doet. Het laatste stukje van onze tocht moest je letterlijk klimmen en dat is wel lastig als het nog donker is. Toen we boven kwamen was het uitzicht echt prachtig. Je had uitzicht op de Sigirya rock, wat het hoogtepunt is van dit dorp, en de zonsopgang was heel mooi om te zien. De rest van de dag heb ik een beetje gechillt omdat ik erna wel een beetje moe was en rondgereden op m'n scooter. Het verkeer wordt wel steeds makkelijker om in te rijden nu ik hier langer ben (al bijna 2 maanden!).