Eerste dagen

21 april 2017 - Colombo, Sri Lanka

Haii,
Ik zit nu in een bus naar Colombo voor 1.5 uur, misschien langer je weet het nooit, dus tijd zat om wat te schrijven. Verrassend genoeg was ik totaal niet zenuwachtig om hierheen te gaan. Misschien omdat de eerste 6 weken al gepland zijn of omdat ik al een keer alleen op reis ben geweest óf omdat ik al mijn zenuwen heb besteed aan de uitslag van geneeskunde. De vluchten hierheen waren ook best relaxed. Op de vlucht naar Doha zat er weer is niemand naast me en heb ik een beetje films gekeken en lekker gegeten. Op Doha moest ik maar 2,5 uur wachten en de vlucht naar Colombo viel ik in slaap toen we opstegen en werd ik wakker toen we landden.
Eenmaal aangekomen op Colombo had ik m'n backpack redelijk snel en vond ik degene die me zou ophalen ook snel. Alles is dus goed verlopen. Met de vrouw die me kwam ophalen en de chauffeur zijn we naar Colombo gereden (het vliegveld ligt er een half uur buiten). Ik had al veel gehoord over het verkeer in Sri Lanka maar eenmaal op de weg viel het me echt reuze mee, tot we in Colombo aankwamen. Het is een grote chaos, maar het gaat wel allemaal nét goed. Ze zeggen dat als je in Sri Lanka kan rijden dat je overal kan rijden en dat geloof ik ook wel. De vrouw was heel aardig en we hebben wat gesprekken gehad over het leven in Sri Lanka en ze heeft me wat dingen laten zien. Toen zijn we naar de office van Projects Abroad geweest en heel kort een paar andere volunteers gezien. Daarna bracht de chauffeur me naar mijn hostfamily. De chauffeur kon alleen wat minder goed Engels maar desondanks hebben we hele leuke gesprekken gehad. Hij is nu Japans aan het leren zodat hij daar kan gaan wonen en werken omdat het inkomen hier laag is en hoopt snel met een Japanse te trouwens voor een visum.
M'n hostfamily is heel aardig, ze hebben twee kinderen en de man is alleen thuis in het weekend omdat die in de stad werkt. Er zijn ook nog twee andere volunteers, een Engelse jongen en meisje, maar die zijn reizen tot zondag dus heb ik nog niet ontmoet. Het huis is heel mooi met uitzicht op het cricket veld en ik krijg echt super veel en heel lekker te eten. Ook heb ik mijn fruit eet gewoonte weer opgepakt. In de nacht heb ik amper geslapen omdat het niet kouder wordt dan 26 graden en er geen airco is, maar het went wel. Ook schijnt het als je heel veel thee drinkt dat het ook verkoelt, nog niet echt gemerkt alleen.
Vandaag kwam iemand van Projects Abroad me om 7:30 ophalen om me een rondleiding te geven. Eerst zijn we naar het ziekenhuis geweest om de staff te ontmoeten. Het ziekenhuis was wel precies als ik me had voorgesteld, redelijk onhygiënisch en heel veel mensen overal, maar dat maakt het juist een stuk interessanter. Volgens mij begin ik eerst op de emergency room, daarna pediatric, daarna general en als laatst surgical, maar het kan ook dat dit anders is want hij zei het 10 keer verschillend.
Hierna zijn we naar een lezing gegaan van een arts waar de andere volunteers ook waren. Sri Lanka is een klein land maar om kleine stukken af te leggen duurt wel lang, waarom ben ik nog niet helemaal achter. Onderweg heeft hij me nog meer uitgelegd over Sri Lanka, hoe de bussen werken en wat ik vooral heel interessant vind is het geloof. Je hebt hier namelijk heel veel verschillende religies en je hebt weinig tot geen mensen die geen religie hebben. En het mooie van dit alles is dat die mensen zo veel respect hebben voor elkaar en voor andere religies. Hij legde het uit met de tsunami als voorbeeld, de tsunami nam namelijk iedereen mee en niet alleen de moslims of de hindoes. De natuur heeft iedereen gelijk gemaakt en wat je gelooft is jouw keuze. Uiteindelijk komen de principes van de religie toch wel op elkaar neer.
De lezing was wel interessant, wel veel dingen die ik al wist maar handig als opfrissing. Af en toe had ik wel moeite met hem te verstaan omdat hij heel erg binnensmonds met een accent praatte. Daar heb ik ook een paar andere volunteers ontmoet die op safari gingen dit weekend en vroegen of ik mee ging. Ik had alleen geen spullen bij me dus moest eerst weer 1,5 uur terug naar huis en zit nu in de bus naar Colombo om ze daar weer te meeten. Anders zat ik namelijk 2 dagen alleen met m'n gastgezin die niet heel goed Engels kunnen dus dat is wel fijn. Nu ga ik dus lekker naar een hotel met zwembad en naar olifanten kijken!

Doeiii

1. Oma Greetje.:
    21 april 2017
    Wat een leuke block, je kan dus wel heel goed schrijven. Wat heb je in die paar dagen alveel gedaan ! Ik kijk sluit naar het vervolg. Groetjes oma Greetje.
  2. Mama:
    21 april 2017
    Lekker op safari! Pas je wel op in het ziekenhuis, altijd handschoenen aan als je bloedende mensen moet verbinden. Liefs en kusjes mama