Week 4

19 mei 2017

Tijdens Vesak ben ik met mijn hostfamily mee gegaan naar de tempel. Ik ben het ondertussen wel gewend om zo aangekeken te worden maar nu was het net alsof ik de nieuwe Buddha was, iedereen wees naar me en staarde me aan. Het is wel heel grappig om mee te maken want de mensen zijn wel heel lief en geïnteresseerd. We gingen met nog een andere familie naar de tempel waarvan de man 20 jaar in Saudie-Arabië had gewoond. Zijn Engels was dus wel prima en hij legde me veel uit over het boeddhisme. Wat ik vooral heel interessant vind van dit geloof is dat ze overtuigd zijn van een leven na de dood. In de tempel leggen ze ook veel bloemen neer wat het allemaal heel fleurig maakt. Na de tempel gingen we naar een plek in de buurt waar je gratis eten en thee kon krijgen.
De volgende dag was er in Horana niet heel veel te beleven tijdens Vesak, wel heb ik een prachtig zwembad in de buurt gevonden waar we heen zijn geweest. In de avond kwamen eindelijk m'n nieuwe roomies, een jongen en een meisje uit Amerika en ze zijn heel aardig. In het weekend zijn we met een grote groep naar Colombo geweest. Hier waren nog heel veel mooie versieringen van Vesak, zijn we uit geweest en zijn we naar het nationale museum geweest waar heel veel Nederlandse dingen waren. Deze week was mijn laatste week bij surgery en het was heel interessant, zo heb ik een paar keizersneden gezien, een nier die eruit werd gehaald en huidtransplantaties. Als het onweert kan het ook voorkomen dat de stroom en dus alle lichten uitvallen terwijl je met je handen in iemands buik zit. Dit gebeurde gister ongeveer zo'n 6 keer. Gelukkig hebben ze wel een generator en gaat de stroom snel weer aan, maar het blijft wel apart.
Ik ben hier nu een maand (wat ik besefte toen ik opeens mijn visa moest verlengen) en ik ga dus al bijna zelf reizen! Daardoor ben ik nu wel een beetje aan het opletten met heel veel geld uitgeven in de weekenden. Ik kijk er wel heel erg naar uit om zelf te gaan reizen, maar ik vind het wel jammer om weg te gaan bij mijn hostfamily. Ze zijn namelijk super lief en ik hoef nooit wat zelf te doen haha. Volgende week ga ik naar pediatrics of general en mijn laatste week ga ik terug naar emergency als het goed is!

1. Annemarieke & Marcel Cluwen:
    20 mei 2017
    20/5 Hoi Marel, Leuke verhalen. Kampong Heren vandaag kampioen van Nederland geworden. Groeten, A&M